Mozgásterápia a tanulási nehézségek
megelőzésére és oldására
-
Kulcsár György előadás összefoglaló –
2016.
május 23.
Miről lesz szó?
Röviden bemutatom a
módszer születését, és természetesen eközben a módszer megalkotóját Kulcsár
Mihálynét is, aki az édesanyám. Beszélni fogok arról, hogy miért született meg
ez a fejlesztő eljárás, milyen célok vezették Panni nénit, amikor kidolgozta és
mi indította arra, hogy minél több pedagógusnak igyekezzen elérhetővé,
megtanulhatóvá tenni.
Az előadás második
felében beszélek majd pár szót arról, hogyan foglalkozunk a gyerekkel, hogyan
próbáljuk elérni náluk, hogy lehetőleg minden nap elvégezzék a fejlődésükhöz
szükséges fejlesztő mozgásokat. Igyekszem majd bemutatni azt is, hogyan adjuk
át a tudásunkat a pedagógusoknak.
Végül
az előadás harmadik felében arról fogok beszélni, hogy mit és miért csinálunk a
gyerekekkel, amikor azt mondjuk komplex mozgásterápiás fejlesztést végzünk.
Miért és hogyan
született meg a komplex mozgásterápia?
A módszer kezdetei
1983-ig nyúlnak vissza. Ebben az évben kapott édesanyám egy olyan első
osztályt, ahol a 31 gyerekből 27 még iskolaéretlen volt. Ezek a gyerekek súlyos
tanulási, és magatartási nehézségekkel küszködtek, képtelenek voltak figyelni,
vagy akárcsak végigülni egy tanórát. Gyakorlatilag taníthatatlanok voltak!
Égetően szükségessé vált édesanyám számára, hogy eszközt találjon ezeknek a
gyerekeknek a fejlesztésére, hiszen esetükben a hagyományos pedagógiai eszközök
kudarcot vallottak. Nem akart ő fejlesztő eljárásokat kidolgozni, nem akart
kutatással foglalkozni! Csak szerette volna megtanítani írni-olvasni a
gondjaira bízott gyerekeket. Úgy gondolta, a kiabálás, verekedés, hazaírás – „a
zsarolás és megvesztegetés pedagógiából” oly ismerős tárháza – nem a megfelelő
út, nem össze egyeztethető azzal, amiben hisz, azokkal az értékekkel, amelyeket
magáénak vall. Más módszereket kellett találnia! Több szerencsés véletlen
közrejátszása hívta fel a figyelmét a mozgás szerepére a gyerekek fejlesztésében.
Ahogy a gyerekeket elkezdte tornáztatni megtapasztalhatta az első eredményeket
is! Tanítványai egyre ügyesebbek lettek, tovább tudtak figyelni, megülni, egyre
többüknek sikerült bekapcsolódni az órai munkába.
Ekkor persze még nem
úgy álltak össze a fejlesztő feladatsorok mint manapság, sokkal kevesebbet
lehetett tudni a mozgás fejlesztő hatásairól, ezért aztán még nem volt olyan
hatékony ez a fejlesztés, mint most, viszont mindenképpen úttörőnek számított
Magyarországon!
Édesanyám annak
érdekében, hogy még többet és még több gyermeknek tudjon segíteni nem hagyta
abba a keresést. Újabb és újabb mozgásokat próbált ki, és igyekezett minden
fellelhető szakirodalmat elolvasni a témában. Ez ma sincs másképp! Ma is
folyamatosan dolgozik, fejleszti a segítségért hozzá fordulókat és keresi a
módját hogyan tudna még hatékonyabban még több gyermeknek a segítségére lenni. Ez
az állhatatos segíteni akarás az, ami élővé, folyamatosan fejlődővé és
megújulóvá varázsolja a komplex mozgásterápiát. Édesanyám egyetlen célja még ma
is ugyan az, ami ezelőtt 33 évvel volt: minél több gyermeknek segíteni, minél
több gyermeket megkímélni az iskolai kudarcok okozta szenvedéstől!
Tulajdonképpen ez az
erős segíteni akarás vezetett a komplex mozgásterápiát oktató pedagógus
továbbképzés megszületéséhez is. Amikor édesanyám szembesült azzal, hogy a
tanulási zavarok milyen sok gyereket érintenek hamar be kellet látnia, hogy
egyedül dolgozva nem tud majd mindenkinek a segítségére lenni, akinek szüksége
lenne rá. Ezért kidolgozott egy továbbképzési programot, amellyel meg tudta
osztani a komplex mozgásterápiás fejlesztés fogásait a fejlesztés iránt nyitott
kollégákkal. Ebben is az a cél vezérelte, hogy a lehető legtöbb fejlesztésre
szoruló gyermekhez jusson el a módszer, minél több gyermek kapja meg a
hozzáértő segítséget. A mai napig igyekszik egyre több pedagógust megismertetni
a komplex mozgásterápiás fejlesztéssel, 60 órás akkreditált pedagógus
továbbképzés formájában.
Szerencsére
a pedagógus társadalom befogadónak bizonyult a fejlesztőeljárás iránt. Egyre
többen és többen jelentkeztek és végezték el illetve végzik el a mai napig a
képzést.
Hogyan dolgozunk a
gyerekekkel? Hogyan dolgozunk a kollégákkal?
A hatékony fejlesztés
alapja édesanyám hite, de személyes meggyőződésem és tapasztalataim alapján is
a bizalommal teli, derűs légkör, ahol a gyermek sikerélményekhez jut. Ahol
tisztelettel és megértéssel találkozik, ahol csak olyan kihívások elé állítják,
melyeknek képes megfelelni. A gyermekekkel való munka alapvetése a komplex
mozgásterápiában, hogy soha ne kívánjunk olyat a gyermektől, amire nem képes.
Mindig nagy figyelemmel szabjuk egyénre a fejlesztő feladatsorokat, szem előtt
tartva a gyermek egyedi szükségleteit. Mindig igyekszünk érzékenynek lenni
nemcsak arra, hogy mely fejlesztő mozgások szolgálják az adott gyermek
fejlődésének érdekeit, hanem arra is, hogy ezek gyakorlása közben ne érezze
úgy, hogy kényszerítik, erőszakot követnek el ellene!
Ezt
a fajta szemléletmódot nem is lehet másképp átadni a kollégák számára, minthogy
feléjük is ilyen tisztelettel és tapintattal fordulunk a továbbképzéseken. Én
hiszek a személyes példa nevelő erejében. Talán azzal – legalább is remélem –
minden pedagógus egyetértene, hogy a gyerekekkel végzett nevelő munkánkban, a
személyiségük formálásában a személyes példaadásunk a legfontosabb eszköz. Én
hiszem, hogy nincs ez másképp akkor sem, ha felnőtteket oktatok. Úgy tudom a
leghatékonyabban megtanítani az általunk képviselt szemléletet, ha magam is
tapintattal, megértéssel, barátságos, támogató, biztató kommunikációval oktatom
őket a komplex mozgásterápiás fejlesztés fogásaira.
Mit is csinálunk
tulajdonképpen a gyerekekkel?
A komplex
mozgásterápiás fejlesztés akkor a leghatékonyabb, ha egyénileg végezzük, de
létezik csoportos formája is.
Az első alkalommal
elengedhetetlenül szükséges a komplex mozgásterápiás vizsgálat. Ennek során
felmérjük: a vizuális és auditív percepciókat, a térérzékelést és a téri
tájékozódást, az elemi mozgásokat és a testsémát, a kinesztetikus, auditív és
vizuális emlékezetet, a hosszú és rövidtávú memóriát, valamint a
beszédkészséget, általános tájékozottságot és szociális készségeket.
Legyen szó egyéni vagy
csoportos fejlesztésről, a gyerekek számára olyan fejlesztő feladatsor
állítható össze a vizsgálat alapján, amellyel a leghatékonyabb módon tudunk
segíteni nekik.
Egy átlagos fejlesztő
feladatsor 8-13 fejlesztő feladatot tartalmaz, melyek nagyrészt az ember
természetes mozgásfejlődéséből merítő fejlesztő mozgások. Egy ilyen feladatsor
végrehajtása nagyjából 20-25 percet vesz igénybe. A hatásos fejlesztéshez
átlagosan egy hónapon keresztül, lehetőleg minden nap – de minimum hetente 5
napot kell gyakorolni. Ezért az egyéni fejlesztés során sokszor arra kérjük a
szülőt, hogy ő gyakoroljon minden nap otthon a gyermekével.
Egy átlagos terápia
10-15 hónapon át tart. A fejlesztő feladatsorokat értelemszerűen havonta
módosítjuk a gyermek egyéni fejlődési ütemének és egyéni sajátosságainak
megfelelően.
Tapasztalataim
alapján a komplex mozgásterápiás fejlesztésre jól reagálnak a olvasás, írás és
számolási nehézségek valamint zavarok. Eredmények érhetőek el a figyelem
fejlesztésében és a szobatisztasági problémák megoldásában. Gyorsítható a
gyermekek logopédiai fejlődése is. A mozgásterápiás fejlesztés egyik kellemes
mellékhatása, hogy a gyermekek kiegyensúlyozottabbakká, magabiztosabbakká
válnak közben.
Összegzésül
elmondhatom, hogy a komplex mozgásterápiás fejlesztés egy olyan pedagógiai
fejlesztő eljárás, amely a tanulási és magatartási problémákkal küzdő gyermekek
megsegítésére jött létre. Fókuszában az idegrendszer részleges éretlensége áll,
amely jól korrigálható, az ember természetes mozgásfejlődésén alapuló fejlesztő
mozgások gyakorlásával. Szemléletét tekintve gyermek és megoldásközpontú, nem
csak a gyermek egyedi fejlesztési igényeit veszi figyelembe, hanem törődik az
alapvető érzelmi szükségletekkel is. A módszer elsajátításának lehetősége
nyitva áll minden érdeklődő pedagógus számára egy 60 órás akkreditált pedagógus
továbbképzésen keresztül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése